Conversion Hotel Texel – congres weekend 2018
Online marketing event op Texel
Voor het vijfde jaar op rij waren wij afgelopen weekend te gast in het Conversion Hotel op Texel. De combinatie van inspirerende sprekers, inhoudelijke verhalen en heel veel experts – die hier ook het hele weekend zijn – maakt het intussen tot een vaste trip. En natuurlijk is het in de avonduren ook enorm gezellig aan de bar .
Er zijn specialisten vanuit Nederland, andere landen uit Europa en zelfs mensen vanuit Canada en Australïe die hun verhaal vertellen in het Conversion Hotel. Onder de deelnemers een behoorlijke mix van Analytics, Data science, Conversie Optimalisatie, UX en Content specialisten, Ads en Campagne specialisten en all round Digital Marketeers.
Ben je nu al overtuigd om eens mee te gaan naar Texel, kijk dan hier op de website van het Conversion Hotel. Kleine waarschuwing: de kaarten zijn altijd snel uitverkocht dus meld je gelijk aan op de mailinglijst!
Dag 1 – Vrijdag – Keynotes
Na aankomst gaat het programma direct vol van start; vijf keynotes rondom experimenten, conversie optimalisatie en digital maturity.
Skyscanner is bekend als vliegticket platform en is wereldwijd één van de allergrootste websites in deze sector. Het verhaal draait om “statistical ghosts”. Een sneltrein van kennis en statische begrippen maar met een erg belangrijke kern van het verhaal. Experimenten zijn pas echt waardevol als je je data goed op orde hebt.
Het verhaal over het experimentation maturity model en teams van Aleksander Fabijan is een stappenplan waarmee je als bedrijf erg goed mee uit de voeten kan. Het schetst een goed beeld van de fases waar je met je bedrijf, in de verdere ontwikkeling van optimalisatie gedreven werken, mee te maken krijgt. Zeer handig als leidraad voor het verder laten groeien van het aantal experimenten.
Conversion copywriting is de talk over de kracht van copy en het (echt) praten in de taal van de klant. Als leidraad voor deze boodschap kijkt Lisa Pierson naar de website Match.com; een grotere dating site uit de US.
Karl Gilis van AGconsult deelt zijn kennis (en grappen) vanaf het keynote podium met de zaal. Cases, learnings and praktische tips wisselen elkaar in hoog tempo af. Heel bruikbaar om voor veel van onze klanten te gaan bekijken en zoveel mogelijk toe te passen.
Dag 2 – Zaterdag – Workshops & Unconference
In de ochtend eerst bijkomen van de vrijdagavond . De open bar hield veel bezoekers tot (te) laat aan het heerlijke Texels bier. Op zaterdag dus eerst maar rustig starten met een een uitstekend ontbijt.
Direct na het ontbijt heb ik mij kunnen aanmelden voor een expert workshop over Google Analytics. In anderhalf uur door twee experts bijgepraat over het goed en gedegen opzetten van Google Analytics accounts. De cijfers over accounts die zo “van de plank” gebruikt worden zijn even opmerkelijk als herkenbaar. Veel bedrijven schijnen nog steeds te denken dat het simpelweg plaatsen van de GA code voldoende is.
Afbeelding: Google Analytics account opzetten
De rest van de middag bestaat uit een bijzonder onderdeel van het congres. Namelijk het unconference gedeelte. Dit is al jaren een vast onderdeel. Deze sessies worden bedacht en georganiseerd door de aanwezigen i.p.v. de organisatoren of de keynote sprekers. Heel interessant om als specialist in een open sessie van ideeën te wisselen met vakgenoten. Er is een wereld aan onderwerpen om uit te kiezen!
Bijvoorbeeld de keynote van TU Delft over de Solar Race in Australië. Echt een inspirerend verhaal over teamwerk, techniek en ambitie. Elk jaar bouwt een nieuwe groep studenten een compleet nieuwe Solar racewagen. Ze baseren een groot deel van het ontwerp op data van de afgelopen races. Meest opmerkelijke: tijdens de race analyseren ze elke drie minuten de optimale combinatie van wind, zon en batterijvermogen. Het resultaat is natuurlijk om trots op te zijn: elk jaar de hoofdprijs (op twee uitzonderingen na).
Als opwarmer voor de afterparty die avond stond Greg Shapiro op het podium. Een te grappige show over Trump en een perfecte imitatie. Zijn stem is wereldberoemd geworden door de viral video “America first, but the Netherlands second”.
Dag 3 – Zondag – Keynotes
Na een opnieuw leuke (en te lange) avond in de bar is het zondag toch weer zwaar om na een korte nacht wakker te worden. Even een rondje lopen op het strand voor het ontbijt zorgt voor de nodige frisheid en energie. Er is nog een programma tot de lunchtijd.
De eerste talk gaat over data en het vertellen van het juiste verhaal. De kern van de presentatie is een simpele leidraad voor het goed bouwen van een verhaal ondersteund door data. Veelal word je in deze dagen gebombardeerd met een veelheid van data. Hoe kleurrijker hoe beter. Door de juiste accenten en focus in de slides of presentaties te bouwen kun je de wereld winnen.
Afbeelding: Verhaal onderbouwen met Data
Op een congres in een mooi resort op Texel over data en optimalisatie mag Booking.com niet ontbreken natuurlijk. Erin Weigel gaf een bijzonder leuke en inspirerende presentatie over insights vanuit Booking.com. Ongekend zijn de cijfers over de aantallen accommodaties en boekingen die zij per dag realiseren! Altijd leuk om even een sneak peak in de Booking.com marketing keuken te krijgen.
Persoonlijk vond ik het Hooked verhaal bijzonder krachtig. Nir Eyal is de auteur en spreker op het podium. Uiteraard was het model en het boek al wel bekend. Het draait om een aantal principes waarmee je gebruikers optimaal kan verleiden om gebruik te laten maken van je product of platform. Visueel en qua sprekers niveau is dit één van de hoogtepunten. Zeer sterk verhaal en concreet genoeg om direct zelf mee aan de slag te gaan. Het boek is dan ook een echte aanrader!
Als laatste (but not least) Ton Wesseling van Online Dialogue over de kracht van validatie in organisaties. Dit is bij uitstek een herkenbaar verhaal. Ondanks dat veel bedrijven pretenderen echt data-gedreven te werken is dit in de praktijk zeker niet het geval. Door de juiste cijfers en sturing kun je snel leren. Door het veelvuldig inzetten en het trainen van je team in experimenten kun je sneller je doelen bereiken.
Hier een video van de editie van vorig jaar, leuk om een korte impressie te krijgen!
Tot volgend jaar!
Na vijf jaar op Texel blijft dit weekend nog altijd inspirerend en boeiend. Het is wat mij betreft het beste marketing event op dit vlak in Nederland (en wellicht internationaal). Het is ooit als wild idee ontstaan maar uitgegroeid tot een echt fenomeen. Buitengewone sprekers line-up, strakke organisatie, top locatie, de open-bar (mag niet ontbreken) en de vele vakgenoten die allemaal het hele weekend op Texel doorbrengen maakt het elk jaar onmisbaar. Tot 2021!
Blijf op de hoogte
Afbeelding: Texel 2018