Online marketing update
Home > Content marketing > In 7 stappen naar een goede contentstrategie

In 7 stappen naar een goede contentstrategie

Hoe zorg je als organisatie voor content die onderscheidend is en impact maakt? Er wordt tegenwoordig ontzettend veel content gedeeld. Je wilt natuurlijk niet dat jouw content verdwijnt in de grote ‘massa’.

Goede content zorgt ervoor dat mensen zich binden aan jouw merk. Hiervoor heb je een goede contentstrategie nodig. Het ontwikkelen van een goede contentstrategie is lastig en hier gaat veel tijd in zitten. Maar je zult merken als je deze contentstrategie hebt staan, het zeker gaat zorgen voor resultaten.

Een goede contentstrategie maak je in de volgende 7 stappen:

 

1. Bepaal je doel

Bij het opstellen van een contentstrategie begin je altijd met het bepalen van goede doelstellingen. Wat wil je bereiken met content? Wil je meer leads, naamsbekendheid of wil je als expert worden gezien in jouw markt?

content marketing - bepaal je doel - Consigo Amersfoort

Wanneer je dit voor jezelf duidelijk in beeld brengt, zie op den duur ook groei in binnen deze doelstellingen. Wanneer je je doelstellingen wilt meten is het belangrijk dat je deze SMART (Specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden) maakt. Doelstellingen kun je uiteindelijk scherper maken en bijstellen.

 

2. Ontdek je DNA

Wie zijn jullie als bedrijf? Ieder bedrijf, groot of klein, heeft een uniek DNA dat bepaalde klanten aanspreekt. Je moet op zoek gaan naar de kernwaarden van je dienst of product.

Je kunt het DNA van je organisatie bepalen door het management en anderen mensen binnen de organisatie twee vragen te stellen:
Wat antwoord je als iemand aan jou vraagt bij wat voor soort bedrijf je werkt.
Hoe zou je het bedrijf omschrijven als het een persoon was? Welke eigenschappen etc.

 

3. Leer je doelgroep beter kennen

De kenmerken van de doelgroep zijn bij veel bedrijven wel bekend. Meestal blijft dat bij man, vrouw, leeftijd en de interesses. Dit zegt alleen niet zoveel over de doelgroep.

Content marketing - creëer je persona's - Consigo Amersfoort

Wanneer je je doelgroep echt wilt gaan leren kennen moet je met ze gaan praten. Geen enquêtes, maar bellen en doorvragen. Op deze manier kom je tot de kern van je doelgroep.

Kies een aantal van je nieuwste klanten en stel ze deze vier vragen:

  1. Hoe ziet de zoektocht eruit die je heb gehad naar onze dienst of product, welke kanalen heb je onder andere gebruikt?
  2. Wie of wat heeft een belangrijke invloed gehad op de keuze voor onze dienst en product?
  3. Wat zijn voor jou de belangrijkste wensen met betrekking tot onze dienst of product?
  4. Wat zou er kunnen tegenvallen aan onze dienst of product?

Het kan zijn dat je uit dit korte onderzoek tien verschillende ‘doelgroepen’ kunt segmenteren. Voor je contentstrategie kun je je het beste op de twee grootste doelgroepen concentreren.

4. Bepaal de centrale boodschap

De belangrijkste input voor je contentstrategie heb je in de drie voorgaande punten beschreven. Nu kun je de centrale boodschap gaan bepalen. Belangrijk is dat je met de boodschap duidelijk maakt op welke manier je er voor je doelgroep bent. Een goed voorbeeld hiervan is de HEMA. Zij hebben als centrale boodschap :’Hema maakt het dagelijks leven graag leuker en makkelijker met producten die uitblinken in bijzonder eenvoud.’

5. Schrijf een goed merkverhaal

In welk verhaal neem jij je klanten mee? Dit kun je het beste doen in een merkverhaal. Een merkverhaal is een korte strategische tekst waarin staat wie of wat jij als bedrijf bent en wat je doet.

In het merkverhaal beschrijf je de ziel van je bedrijf op zo’n manier dat het de lezer grijpt, inspireert en ervoor zorgt dat je een band met je klant creëert. Zo’n verhaal uitwerken kost tijd.

Kenmerken van een goed verhaal:

  • Het staat op zichzelf en heeft een begin, midden en einde;
  • Het bevat een hoofdpersoon;
  • Het is authentiek;
  • Het brengt gebeurtenissen met elkaar in verband;
  • Het is persoonlijk;
  • Het moet een emotie oproepen of meegeven.

6. Bepaal de pijlers

Wanneer je merkverhaal staat kun je de content pijlers gaan uitwerken. Content pijlers zijn belangrijk omdat je in je contentstrategie toe wil werken naar concrete content. Bedenk inhoudelijke thema’s die volgen uit je verhaal. Op deze manier zorg je ervoor dat alle content past onder de ‘paraplu’ van je merk.

De HEMA bijvoorbeeld heeft contentpijlers zoals: duurzaamheid, trends, inspiratie, zakelijk en de foundation. Alle content die de HEMA naar buiten brengt is te plaatsen in een van deze thema’s. Bedenk voor jouw merk zo’n vier tot zes thema’s.

 

7. Creëeren van content en het maken van een contentkalender

Content moet je creëren binnen verschillende contentpijlers of formats. Op deze manier ga je de content met je doelgroep delen. Dit kan in tekst, video, beeld of audio. Deze pijlers kun je gebruiken als interviews, blogs, columns, quotes, podcasts of infographics. Wanneer je weet welke content je wilt gaan delen bekijk je binnen welk format je dit plaatst. Belangrijk is dat de keuze van het format er voor zorgt dat je je doelen behaalt.

Content marketing - content kalender - Consigo Amersfoort

Wanneer je de content wilt gaan plaatsen kun je dit het beste in een contentkalender plaatsen. Op deze manier maak je overzichtelijk welke content je wanneer en waar gaat publiceren. Ook beslis je in de contentkalender op welke kanalen je de content extra gaat delen om een groter bereik te creëren.

Meer weten over het maken van een contentstrategie

Wil je voor jouw bedrijf starten met het maken van een contentstrategie? Of wil je eens een frisse blik op je bestaande strategie? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van een contentstrategie.

Blijf op de hoogte

Wij schrijven regelmatig nieuwe blogs over online marketing. Bekijk onze website voor alle blogs of volg ons op Linkedin. Je kunt je ook direct aanmelden voor onze email met online marketing updates. Zo blijf je eenvoudig op de hoogte.

Neem contact op

Heb je vragen over dit blog? Neem dan gerust contact op met Sanne via: sanne@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Benieuwd naar meer online marketing blogs?

Consigo online marketing updates

Houd mij op de hoogte van de nieuwste blogs, workshops en diensten van Consigo

Hoe kunnen we helpen?

We maken graag kennis met je. Vul je gegevens in of bel 085-888-2822.

Deel: