Online marketing update
Home > Online Marketing Blog > 5 SEO tips om online beter gevonden te worden

Zo word je online beter gevonden door je klanten

5 lokale SEO tips!

Als ondernemer wil je natuurlijk dat jouw product of dienst gezien en gevonden wordt door mensen in jouw buurt of stad. Immers, mensen oriënteren zich tegenwoordig steeds meer en vaker (eerst) online. Daarnaast willen ze vaak een zoekresultaat zien in de buurt waar ze op dat moment zijn.

Lokale vindbaarheid wordt dus steeds belangrijker. Dit is met name gekomen door het toenemende gebruik van smartphones. Gemiddeld kijken wij Nederlanders zo’n 150 keer op onze telefoon, waarvan we minstens 10x wel iets opzoeken. Ga maar eens na bij jezelf: hoe vaak doe jij dat? 🙂

Lokale SEO – hoe werkt het?

Google laat dus steeds meer resultaten zien op basis van je omgeving. Als iemand zich in de buurt van jouw onderneming bevindt en op zoek is naar bijvoorbeeld ‘Hotel Amersfoort’, dan wil je op de eerste pagina te zien zijn. Daarnaast wil je ook te zien zijn als iemand in Amersfoort is en op zoek is naar een ‘goed hotel’. Sta je niet op de eerste pagina, dan kun je er bijna vanuit gaan dat je niet meer gevonden wordt. Het gros van de mensen haakt af na pagina 1.

Het is dus belangrijk dat jouw onderneming aansluit bij de zoekopdracht van de gebruiker. Hoe je dit voor elkaar kunt krijgen?

5 lokale SEO tips

Hierbij 5 tips die jou gaan helpen beter te scoren in de zoekmachines.

  • Juiste adresgegevens

Start allereerst met het publiceren van de juiste adresgegevens op je website en al je social media kanalen. Denk dus aan; Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram, maar ook de footer op je website.

  • Google Mijn Bedrijf

Maak een Google Mijn Bedrijf pagina aan voor jouw onderneming en zorg dat de pagina door Google geverifieerd is. Vul vervolgens zoveel mogelijk gegevens in. Denk aan: openingstijden, adres, routebeschrijving, foto’s, link naar je website etc. Hoe meer informatie je invult, hoe beter Google deze informatie kan tonen aan gebruikers. Deze informatie wordt vervolgens getoond binnen diverse diensten van Google, denk aan Google Maps, Google Zoeken en Google+.

  • Gestructureerde data

Deze tip is iets technischer van aard, maar wel erg belangrijk en zinvol. Door het invoeren van gestructureerde data kunnen zoekmachines steeds beter begrijpen wat er op jouw website staat. Bijvoorbeeld; het adres, telefoonnummer, reviews, prijzen en openingstijden.

Denk daarnaast ook aan bijvoorbeeld eventuele evenementen die op je website staan. Zonder dit op een gestructureerde manier te voorzien op je website, zijn dit slechts gewoon getallen, woorden of zinnen. Op de website schema.org zie je wat je allemaal kunt invoeren. Is dit te technisch voor je? Dan kun je ook in Google Search Console gegevens markeren.

  • Reviews

Reviews worden steeds belangrijker in de online zoektocht van mensen. Het heeft dus een steeds grotere impact op jouw positie in Google. Ga maar eens bij jezelf na: een hotel met 1 ster kies je vast minder snel dan een hotel met 5 sterren. Je kunt reviews verzamelen via partijen als Kiyoh, Feedback Company, klantenvertellen.nl, Tweakers.net of Kieskeurig.nl.

Wat ondernemers vaak vergeten is het verzamelen van reviews via Google. Al vanaf één review wordt het al getoond in Google (bij jouw bedrijfsvermelding, zie tip 2), dus ook in de lokale zoekresultaten. Daarnaast laat Google tegenwoordig in de zoekresultaten ook ‘recensies’ (ook wel gebruikersbeoordeling) zien. Hierdoor val je op in de zoekresultaten en sluit je mogelijk beter aan bij de zoektocht van de gebruiker.

  • Zoekwoorden – lokale landingspagina

Als je gevonden wilt worden op bijvoorbeeld ‘Hotel Amersfoort’ is het essentieel dat je de juiste zoekwoorden kiest en daar een overtuigende tekst omheen schrijft. Je kunt bijvoorbeeld via de AdWords zoekwoordplanner woorden vinden die relevant zijn. Heb je een aantal relevante woorden gekozen? Zorg dan dat die zoekwoorden ook op de lokale landingspagina zelf terugkomen, zowel in tekst als in tussenkopjes. Maak de pagina vervolgens af door ook de overige data in te vullen.

Denk aan:

  • Url
  • Titel
  • Header
  • Metadata
  • Benaming van de foto’s.

Extra tip 😉 Onlangs heeft Google ‘Google Posts’ gelanceerd. Hiermee kun je op een gemakkelijke manier jouw bedrijf extra (lokaal!) promoten. Hier lees je meer over Google Post en hoe je dit kunt inzetten voor jouw onderneming.  

Hulp nodig bij jouw SEO beheren?

SEO kan een zeer efficiënte tool zijn om jou doelgroep te bereiken. Daarom is het belangrijk om dit goed te beheren en regelmatig bij te houden. Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van SEO. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt.

Blijf op de hoogte

Wij schrijven regelmatig nieuwe blogs over online marketing. Bekijk onze website voor alle blogs of volg ons op Linkedin. Je kunt je ook direct aanmelden voor onze email met online marketing updates. Zo blijf je eenvoudig op de hoogte.

Neem contact op

Wil jij starten met het inzetten van lokale SEO maar weet je niet precies hoe? Of wil je meer weten over de lokale vindbaarheid van jouw product of dienst? Ik help je graag verder! Bel of mail me gerust op 06-409 63 553 of lotte@consigo.nl, uiteraard geheel vrijblijvend 😉  

Benieuwd naar meer online marketing blogs?

Consigo online marketing updates

Houd mij op de hoogte van de nieuwste blogs, workshops en diensten van Consigo

Hoe kunnen we helpen?

We maken graag kennis met je. Vul je gegevens in of bel 085-888-2822.

Deel: