Online marketing update
Home > Conversie optimalisatie > Waar komen je B2B leads vandaan?

Waar komen je B2B leads vandaan?

Hoe vinden klanten jou?

Het blijft een van de belangrijkste uitdagingen van elke ondernemer en marketeer: hoe hebben klanten je nu precies gevonden. Vaak wordt deze cruciale vraag vergeten en is het antwoord niet scherp. En vaak wordt het ook nergens bijgehouden. Klinkt dit bekend? Lees dan vooral verder voor een praktische en eenvoudige oplossing.

Elke website heeft tegenwoordig wel Google Analytics draaien. Elke online marketeer heeft doelen en zeker de contactmomenten ingericht. Hiermee kun je goed de effectiviteit en conversieratio meten van de doelen op je website.

Je zou zeggen dat dit voldoende is om te bepalen waar je nieuwe klanten vandaan komen. Echter, voor de B2B markt blijkt toch veelal dat er offline contact wordt gezocht. Vaak via de telefoon, soms via Linkedin of rechtstreeks via Whatsapp of mail.

Strategische lead identificatie

Het is van groot belang om goed te weten hoe klanten bij je komen. Hoe hebben ze je gevonden, hoe hebben ze van je gehoord, waarom hebben ze contact opgenomen? Wat zijn hun overwegingen, indrukken en hun ervaringen?

Dit zijn precies de vragen en antwoorden die een klant scherp in zijn geheugen heeft op het moment dat hij contact opneemt. Sterker nog, hij is (heel) actief op zoek geweest naar een partij die hem verder kan helpen met zijn vraagstuk of uitdaging. Hij heeft deze zoektocht afgesloten of hij zit er nog midden in.

Hoe waardevol is het om hier meer over te horen. Dit is van strategisch belang. Vanuit deze antwoorden kun je je marketingaanpak aanscherpen en verfijnen.

Salesproces

Als het goed is, heb je een duidelijk proces voor je sales aanpak. Hoe groter het bedrijf, hoe meer personen en schakels hier een rol inspelen. Het is van belang dat je onderstaande vragen goed definieert en vervolgens borgt in het proces. Dit kan bijvoorbeeld door het verplicht stellen van deze antwoorden in je CRM systeem. Als je dit zo inricht, dan kan er door het sales team niet omheen gewerkt worden.

Bespreek met alle betrokkenen hoe dit het beste voor jullie bedrijf kan werken. Optioneel kun je ook een Excel sheet of Google formulier gebruiken om het te registreren. Dit voorkomt een mogelijk lang en lastig implementatieproces.

Vergeet ook niet na 3 maanden een evaluatiemoment in te plannen. Het aanscherpen van dit proces helpt je om meer uit deze informatie te halen.

3 kernvragen

Hieronder de 3 kernvragen die je kunt (of MOET) stellen tijdens je eerste contact met een klant:

1. Hoe heb je ons gevonden?

2. Hoe heb je ons exact gevonden?

3. Waarom heb je contact met ons opgenomen?

Onderstaand een voorbeeld hoe je dit uit kunt werken. Bekijk voor jouw bedrijf of dit van toepassing is of dat je andere antwoordopties wilt gebruiken.

1. Hoe heb je ons gevonden?

Open vraag. Noteer de antwoorden. Dit gaat helpen in het verder identificeren van je belangrijkste marketingkanaal en het classificeren van de antwoordopties.

2. Hoe heb je ons exact gevonden?

Vraag door op het antwoord. Je wilt precies weten hoe ze bij jou terecht zijn gekomen. Gebruik hiervoor een lijst met gedefinieerde antwoorden. Dit helpt in de uiteindelijke analyse.

  • Via via
    – Via een bestaande klant
    – Via een partner
    – Via ….
  • Google
    – Via een advertentie
    – Via een Google zoekopdracht (organisch – onbetaald)
  • Email
  • Event
  • Advertentie
    – Print – dagblad
    – Print – huis aan huis blad
    – Print – vakblad
    – ….
  • Anders
  • …..

3. Waarom heb je contact met ons opgenomen?

Open vraag. Classificeren aan de hand van de onderstaande opties.

  • Aangeraden via via
  • Aanbod past bij vraagstuk
  • Locatie
  • Naamsbekendheid
  • Anders
  • …..

Online B2B lead tools

Om je te helpen bij het beter begrijpen van de klantreis die je prospect aflegt, kan een online lead tool helpen. Hiermee kun je een groot deel van de bedrijven herkennen die op je website komen.

Je zal zien dat veel bedrijven zich eerst oriënteren op de site en niet direct via de website contact opnemen. Eventueel kun je met terugwerkende kracht kijken welke pagina’s voor welke bedrijven hebben geleid tot contact opnemen en aanvragen.

Aan de slag!

In dit blog hebben wij een overzicht gegeven over het slim en gestructureerd aanpakken van het verbeteren van je salesproces. Vanuit deze informatie kun je nog slimmer je online marketing aanpak gaan inzetten.

Meer weten over leadherkenning?

Wil je voor jouw bedrijf starten met het vinden van je leads? Wil je meer weten over optimaliseren van je sales en online marketing proces? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van B2B leads. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt.

Blijf op de hoogte

Wij schrijven regelmatig nieuwe blogs over online marketing. Bekijk onze website voor alle blogs of volg ons op Linkedin. Je kunt je ook direct aanmelden voor onze email met online marketing updates. Zo blijf je eenvoudig op de hoogte.

Neem contact op

Heb je vragen gekregen naar aanleiding van dit blog? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag verder! Bel ons via 085-888-2822 of mail naar jurgen@consigo.nl.

Benieuwd naar meer online marketing blogs?

Consigo online marketing updates

Houd mij op de hoogte van de nieuwste blogs, workshops en diensten van Consigo

Hoe kunnen we helpen?

We maken graag kennis met je. Vul je gegevens in of bel 085-888-2822.

Deel: