Online marketing update
Home > Conversie optimalisatie > Lead analyse > haal meer uit je website

Lead analyse > haal meer uit je website

B2B online marketing

Wie bezoekt er eigenlijk je website? Misschien zitten hier wel potentiële klanten tussen waar je niet eens vanaf weet. Door middel van slimme lead analyses zie je welke bedrijven je website bezoeken die misschien wel erg interessant kunnen zijn.

In de B2B markt zijn de doelstellingen van ondernemers en marketeers veelal sales gedreven. Online zijn er veel mogelijkheden en kanalen om je doelgroep goed te bereiken.

Denk onder andere aan:

  • Adverteren via Google AdWords
  • Contentmarketing via LinkedIn
  • E-mailmarketing of marketing automation
  • Optimalisatie qua vindbaarheid

Vanuit deze goed doordachte marketing mix wil je natuurlijk ook maximaal resultaat behalen. Als je de doelgroep goed weet te bereiken én te overtuigen een bezoek aan je website te brengen, wil jij natuurlijk ook graag weten welke bezoekers of bedrijven dit zijn.

Hoe herken je potentiële klanten?

Google Analytics is een gratis dienst van Google die websitedata verzamelt om onder andere websiteverkeer, verkeersbronnen en paginaweergaven weer te geven. Deze data kan erg handig zijn om inzicht te krijgen in welke bedrijven je website bezoeken.

Hier kunnen namelijk potentiële klanten tussen zitten. Naast nieuwe klanten werkt het ook goed om van bestaande klanten te weten of ze je website bezoeken. Wellicht geeft dit aanleiding om je diensten bij bestaande klanten te kunnen uitbreiden.

Welke bedrijven bezoeken je website?

Door middel van de rapportage “netwerkdomein” kun je in Google Analytics een globaal beeld krijgen welke bedrijven je website bezoeken. Let op: het netwerkdomein vanaf waar de website bezocht wordt, is niet altijd iemand van dat bedrijf die de website bezoekt.

Je kunt een overzicht krijgen van de websitebezoeken per netwerkdomein aan de hand van de volgende 3 stappen:

1. Maak een aangepast rapport waarin je segmenteert op netwerkdomein.

2. Kies de andere waarden die van belang zijn. Denk aan: aantal bezoeken, bezoekersduur, aantal bekeken pagina’s en landingspagina.

3. Bij een groot aantal bedrijven staat het netwerkdomein op ‘not set’. Maak een segment waarin de overbodige bezoekers worden uitgesloten (‘not set’ ‘nl’ enz).

Welke bedrijven zijn interessant?

Om een overzicht te krijgen en bezoekers te kunnen segmenteren kun je een rapport uitdraaien en exporteren naar Google Spreadsheets. Deze gegevens kun je uitbouwen tot een leadfunnel door de URL aan te vullen.

Bijvoorbeeld:

  • Bedrijfsnaam
  • Plaats
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • Contactpersoon

Dit laatste is handwerk en kost natuurlijk wel tijd. Het voordeel is dat je zelf actief direct een beeld kunt vormen van de potentiële klanten op je website. Minsten zo belangrijk is de wijze waarop ze je bedrijf weten te vinden of welke pagina’s en content ze interessant vinden.

Natuurlijk is niet elk bedrijf even interessant. Door selectiecriteria op te stellen kun je door middel van segmenten de bedrijven filteren.

Denk bijvoorbeeld aan de volgende criteria:

  • Je kunt allereerst kijken op welke landingspagina de bezoeker is binnengekomen
  • Daarnaast kun je selecteren op bijvoorbeeld; aantal bezoeken (meer dan 3)
  • Bezoekersduur (minimaal 30 seconden)
  • Aantal bekeken pagina’s (minimaal 3)

Zo houd je alleen de bezoekers over die waarschijnlijk ook daadwerkelijk interesse hebben in je bedrijf.

Online leadtools voor B2B marketing

Nieuwe leads genereren is mooi maar aan de andere kant kost een leadfunnel opbouwen veel tijd. We leven ondertussen in 2018 en tegenwoordig is overal een app voor. Er zijn verschillende marketingtools die ook leads kunnen herkennen.

Dit zijn onder andere;

  • Leadboxer
  • Leadfeeder
  • Leadinfo
  • Leady
  • Online Succes
  • Salesfeed

Veel van deze tools maken gebruik van de Google Analytics data en hebben daarnaast ook een eigen database. Deze worden gekoppeld aan KvK gegevens. Ook kunnen werkzame personen binnen het bedrijf weergegeven worden door middel van een LinkedIn profiel. Zo heb je per bezoeker gelijk alle bedrijfs- en vaak ook contactgegevens.

Overzicht online leadtools

In een volgend blog over lead analyse gaan we dieper in op deze tools. We maken een vergelijking tussen een aantal van bovenstaande tools en delen onze gebruikservaring. Ook geven we advies over hoe je het beste lead analyse kunt inzetten en welke tool het beste bij jou past.

Hulp nodig met jouw lead analyse?

Hulp nodig met het analyseren van je bezoekers? Of wil je meer weten over de bijbehorende tools? Vanuit Consigo hebben wij veel ervaring bij het selecteren, inrichten en werken met deze leadtools.

Blijf op de hoogte

Wij schrijven regelmatig nieuwe blogs over online marketing. Bekijk onze website voor alle blogs of volg ons op Linkedin. Je kunt je ook direct aanmelden voor onze email met online marketing updates. Zo blijf je eenvoudig op de hoogte.

Neem contact op

Wil je meer weten over online B2B marketing of specifiek over lead herkenning? Neem gerust contact op! Bel ons via 085-888-2822 of mail naar jurgen@consigo.nl.

Benieuwd naar meer online marketing blogs?

Consigo online marketing updates

Houd mij op de hoogte van de nieuwste blogs, workshops en diensten van Consigo

Hoe kunnen we helpen?

We maken graag kennis met je. Vul je gegevens in of bel 085-888-2822.

Deel: