Online marketing update
Home > Online Marketing Blog > Hoe organiseer ik mijn data toegang?

Hoe organiseer ik mijn data toegang?

Toegang online data

Als ondernemer of marketeer moet je er altijd voor zorgen dat je zelf in regie bent. Zeker over de data die voor je bedrijf van evident belang is. Je hebt voor veel online services een schat aan data liggen die je goed kunt inzetten. Voor analyses, inzichten en resultaatverbeteringen.

In veel gevallen is het helaas niet vanzelfsprekend dat de opdrachtgever of bedrijfseigenaar toegang heeft gekregen tot zijn eigen data. Veelvoorkomende reacties die wij horen: “Ik heb nooit toegang gekregen”. “Ze sturen altijd rapportages”. “Zelf snap ik er onvoldoende van”. “Ik gebruik het bijna niet”.  “Zelf heb ik geen toegangsrechten gekregen”.

Controle over je eigen data

Als eigenaar of opdrachtgever wil je ten alle tijden bij je eigen data kunnen. Eigen data moet altijd beschikbaar zijn. Vrij toegankelijk voor eigen gebruik en je wilt zelf controle houden over toegang voor derden. Hiermee bewaak je een van de belangrijkste onderdelen van je bedrijf, namelijk je data.

Online marketing accounts

Je hebt al snel vele online marketing accounts voor je bedrijf. Denk aan: Google AdWords, Google Analytics, een mailsysteem, Bing Advertising, Facebook Advertising, etc. Vaak loopt dit aantal aardig op, gemiddeld tussen de 10 en 20 accounts is niet ongewoon. Allemaal accounts waar waardevolle data wordt verzameld en wordt opgebouwd.

Tips voor overzicht:

  • Welke accounts maak ik als marketeer/ondernemer nu gebruik van?
  • Welke accounts bevat belangrijke data?
  • Welke toegang niveaus kan ik gebruiken?
  • Wie heeft toegang en waarvoor?

Zorg ervoor dat je dit in elk geval twee tot vier keer per jaar bijwerkt.

Toegang regelen

Voor al deze accounts wil je als eigenaar volledige toegang. Je wilt zelfstandig kunnen bepalen wie en waarvoor toegang nodig heeft. Vrijwel elk online account heeft tegenwoordig een eenvoudige methode om gebruikers toe te voegen.

Vaak kan dit ook op verschillende niveaus. Hiermee kun je per persoon of partij goed bepalen op welke wijze er toegang tot een account kan worden verkregen.

Toegangsniveaus:

  • Eigenaar/Master
  • Beheren
  • Gebruiken
  • Lezen

Zorg er altijd voor dat je als eigenaar op het totaalniveau toegang hebt. Met volledige controle over alle mogelijkheden van het account.

Beveiliging van data

In de praktijk komt het nog met enige regelmaat voor; het delen van inlogs en wachtwoorden voor online marketing accounts. Dit zou niet nodig moeten zijn. En, gelet op de aangescherpte privacy en data wetgeving vanaf mei 2018 is het verstandig om de toegang tot accounts beter te gaan regelen en hier zorgvuldiger mee om te gaan.

Je kunt met de verschillende toegangsniveaus er altijd voor zorgen dat je nieuwe gebruikers toegang geeft tot een account. Hierdoor hoef je dus geen wachtwoorden of inloggegevens meer te delen.

Vaak kun je met één inlog en wachtwoord direct bij meerdere accounts. Bovendien kun je dan mogelijk meer informatie inzien dan de bedoeling is.

Organiseer je accounts en toegangsniveaus

Het klinkt altijd als een enorme klus om dit op orde te brengen. Vaak valt dit prima te overzien. Stel deze niet langer uit en maak vandaag nog het overzicht met accounts!

Bekijk wie waar en op welk niveau toegang heeft en regel dit vanuit de verschillende accounts. Stop in elk geval met het delen van wachtwoorden en inloggegevens. Dat is niet nodig en het kan problemen voorkomen. Zorg er in elk geval allereerst voor dat je volledig toegang krijgt tot je eigen data.

Hiermee hou je de regie over je eigen accounts en je data. Dat is van cruciaal belang voor je bedrijf!

Hulp nodig met jouw data toegang organiseren?

Als ondernemer is het van belang om toegang te hebben tot jouw eigen data. Daarnaast is het essentieel om dit goed te beheren en regelmatig bij te houden. Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van datatoegang. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt.

Blijf op de hoogte

Wij schrijven regelmatig nieuwe blogs over online marketing. Bekijk onze website voor alle blogs of volg ons op Linkedin. Je kunt je ook direct aanmelden voor onze email met online marketing updates. Zo blijf je eenvoudig op de hoogte.

Neem contact op

Heb je hulp nodig om jouw data toegang goed te organiseren? Neem gerust contact op! Bel ons via 085-888-2822 of mail naar jurgen@consigo.nl.

Benieuwd naar meer online marketing blogs?

Consigo online marketing updates

Houd mij op de hoogte van de nieuwste blogs, workshops en diensten van Consigo

Hoe kunnen we helpen?

We maken graag kennis met je. Vul je gegevens in of bel 085-888-2822.

Deel: