Online marketing update
Home > Google Analytics > Google Analytics > van cijfers naar actie

Google Analytics > van cijfers naar actie

blog google analytics

Voor elke ondernemer een oplossing

Google Analytics, dat is toch alleen weggelegd voor de grotere bedrijven met veel websitebezoek? Gelukkig niet. Ook kleinere MKB’ers of zelfstandigen kunnen heel veel hebben aan de informatie die je vergaart in Analytics.

Zelfs als je nog niet zoveel bezoekers naar je site trekt is dit geen reden om niets met Analytics te doen. In dit blog vertellen we je hoe ook jij Analytics kunt gebruiken om je doelen te bereiken.

Weet wat je meet

We kunnen er niet meer omheen: internet is een vast element in ons leven geworden. Zowel zakelijk als privé. Al bevat hij maar drie pagina’s: iedere zichzelf respecterende ondernemer heeft anno 2017 wel een website. Via Google Analytics kun je te weten komen hoe jouw site het beter kan doen in de menigte.

Voorbeeld

Om ook resultaat te halen uit Analytics gegevens, bijvoorbeeld in de vorm van meer omzet, moet je wel weten wat je meet. Laten we de fictieve situatie van Mario’s Italiaanse delicatessen als voorbeeld nemen om dit uit te leggen.

Mario is een ondernemer in hart en nieren en runt een kleine delicatessenzaak in een middelgrote stad. Het gaat zeker niet slecht: de mensen in de buurt weten Mario’s winkeltje zeker te vinden en roemen zijn heerlijke delicatessen. Toch wil Mario kijken of hij meer klanten kan aantrekken.

Nieuwe website

Onlangs heeft Mario door een webbouwer een mooie website laten bouwen. Hij hoopt zo meer nieuwe klanten te trekken uit andere stadsdelen, en wie weet zelfs uit andere plaatsen in de omgeving. Hij heeft een online marketeer in de arm genomen die ervoor zorgt dat er online advertenties verschijnen als mensen Googelen naar Italiaanse delicatessen.

De marketeer heeft ook Google Analytics op Mario’s site gezet. Hij neemt Mario in vogelvlucht door alle mogelijkheden van Analytics. Mario kijkt trouw elke week naar de cijfers. Hier is hij telkens ruim een uur mee bezig. Er komen veel mensen op zijn site, zo ziet hij. Maar waarom ziet hij in zijn boekhouding nou geen hogere omzet?

Doelen opstellen

Misschien herken je je in Mario als je nog niet zo lang met Analytics werkt. Je ziet letterlijk een schat aan informatie en kunt alles meten wat je maar wil. Zoals we in Mario’s verhaal lazen is het belangrijk om voordat je zelfs maar inlogt in je Analytics-account eerst op papier te zetten wat je nou eigenlijk wilt meten.

Wat wil je met je onderneming bereiken? En hoe ga je dat bereiken? Welke informatie heb je vervolgens nodig om te kunnen groeien?

Online marketeer

Mario vraagt hulp aan de online marketeer. Na een gesprek van een uurtje hebben ze enkele doelen op papier gezet. Een daarvan is een hogere omzet behalen. Mario is van mening dat een klantrelatie op langere termijn meer oplevert dan een eenmalige aankoop. Hij wil dus meer omzet genereren door te investeren in de relatie met zijn klanten. Samen met de online marketeer stellen ze een plan van aanpak op.

Mario geeft elke maand een kookworkshop, waar hij deelnemers leert om zelf authentieke Italiaanse gerechten te maken. Hij gebruikt hiervoor ingrediënten uit zijn eigen winkel. Deelnemers kunnen tijdens de afsluiting van de workshop met korting de ingrediënten kopen.

Mario wil er voor zorgen dat de deelnemers na de workshop naar zijn winkel terugkomen om dit bij hem te kopen. De online marketeer stelt voor om mensen zich via de website in te laten schrijven voor de workshops. Bij het invullen van hun gegevens moeten zij ook hun e-mailadres opgeven. Het plan is om de deelnemers na de workshop een persoonlijke mail te sturen en te bedanken voor hun komst.

In de e-mail staan ook aanbiedingen en nieuwe producten. Nadat de eerste e-mails verstuurd zijn kijkt Mario drie dagen later in Analytics en ziet dat 80% van de deelnemers zijn mail heeft geopend. In de weken daarna ziet Mario vier van de tien deelnemers terug in zijn winkel.

Ook jij kunt er meer uithalen!

Doordat Mario wist wat hij wilde bereiken (meer omzet door een goede klantrelatie) en helder had hoe hij dit ging bereiken (persoonlijke benadering na afloop van de workshop) kon hij veel beter uitmaken welke informatie in Analytics helder voor hem was (het aantal mensen dat zijn e-mails opent en de webpagina’s die zij daarna bezochten).

Stel dat maar 20% van de mensen zijn e-mails had geopend, dan had Mario hier actie op kunnen ondernemen.

Kortom: als je Analytics juist gebruikt, kun ook jij er meer uit halen!

Meer weten over Google Analytics?

Herken je je in Mario en wil je ook meer halen uit jouw website? Wil je je weten hoe je Google Analytics kan gebruiken om doelen te stellen? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van kennisontwikkeling. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt.

Blijf op de hoogte

Wij schrijven regelmatig nieuwe blogs over online marketing. Bekijk onze website voor alle blogs of volg ons op Linkedin. Je kunt je ook direct aanmelden voor onze email met online marketing updates. Zo blijf je eenvoudig op de hoogte.

Neem contact op

Heb je vragen over dit blog? Of wil je aan de slag met Google Analytics? Neem dan gerust contact op met onze Google Analytics specialist Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Benieuwd naar meer online marketing blogs?

Consigo online marketing updates

Houd mij op de hoogte van de nieuwste blogs, workshops en diensten van Consigo

Hoe kunnen we helpen?

We maken graag kennis met je. Vul je gegevens in of bel 085-888-2822.

Deel: