Online marketing update
Home > Online Marketing Blog > Blijf je concurrentie voor > Volg ze, like ze, scan ze!

Blijf je concurrentie voor > Volg ze, like ze, scan ze!

strategie concurrentie monitoring

Wees scherp op je concurrentie

Concurrentie monitoring; typisch een marketingtaak waar het belang duidelijk van is. Helaas komen de meeste marketeers/ondernemers hier maar weinig aan toe. Laat staan dat er een slim standaard format voor is.

Een concurrentiescan komt vaak voort uit een spontane noodzaak. Denk aan: opmerkingen van klanten, tegenvallende resultaten, nieuwe marketingacties van concurrenten of nieuwe opvallende advertentiecampagnes.

Hoe pak je concurrentie monitoring slim aan?

In dit blog een paar aspecten en tips om het monitoren van je concurrenten slim aan te pakken.

  • Wie zijn je concurrenten?
  • Wie zijn je mogelijk nieuwe concurrenten?
  • Structurele aanpak
  • Volg je concurrentie
  • Monitoring tools

Wie zijn je concurrenten?

Start met maken van een lijst van 10 van je belangrijkste concurrenten:

  • Welke bedrijven zitten bij jouw in de buurt of regio?
  • Welke bedrijven hebben een soortgelijk product of dienstenaanbod?
  • Wie zie je vaak terugkomen in de Google resultaten?
  • Welke bedrijven hoor je van je klanten voorbij komen?
  • ….

Extra lijst

Naast je directe concurrenten, in de buurt of regio, kun je ook een extra lijstje maken. Zet hier bijvoorbeeld de namen van grotere spelers of landelijke A-merken op. Misschien zie je deze niet direct als concurrent maar is het wel goed om deze bedrijven te volgen.

Zo hou je zicht op trends en ontwikkelingen in de marketingcommunicatie aanpak van deze grote bedrijven. Vaak zijn zij de voorlopers of trendsetters. Het zorgt op zijn minst voor ideeën en inspiratie.

Structurele aanpak

Zorg ervoor dat je minimaal 1x per jaar (liefst wat vaker) je concurrentie bekijkt. In de praktijk gebeurt dit bekijken wel met enige regelmaat. Wat je echter gaat helpen om je nog een beter beeld te vormen van de ontwikkelingen is het structuren van je concurrentie monitoring.

Om het monitoren van je concurrenten structureel aan te pakken kun je een eigen format creëren.

Hierbij let je op onder andere de volgende aspecten:

  • Wat is hun propositie?
  • Wat is de prijs en service positionering?
  • Welke vernieuwingen voeren ze door?
  • Welke marketingmix hanteren ze?
  • Hoe ziet hun website eruit?
  • Wat doen ze op social media?
  • Wat communiceren ze in hun nieuwsbrieven?
  • Etc…..
  • …..

Je kunt dit op verschillende manieren organiseren. Denk aan; sheet met numerieke overzichten en/of een presentatie met daarin screenshots. Zodra je een goed format hebt, gebruik dit dan consequent en werk dit bij.

Volg je concurrentie actief

In plaats van ad hoc je concurrentie volgen, op basis van een spontane noodzaak, volg je idealiter op regelmatige basis de inspanningen van je belangrijkste concurrenten.

Nieuwsbrieven

Een van de meest eenvoudige acties is het inschrijven op nieuwsbrieven. Gebruik eventueel een privé account. Of beter nog, maak 1 centraal emailadres waar je alle nieuwsbrieven centraal laat binnenkomen.

Je kunt deze automatisch doorsturen naar je eigen werkmail. Anders loop je het risico dat je ze wel ontvangt maar ze vervolgens niet doorneemt. Emails genoeg nietwaar?

Social media

Volg je concurrenten op diverse social media kanalen.

  • Hoe gaan ze hier mee om?
  • Wat posten ze?
  • Welke frequentie?
  • Door welke gebruikers worden ze gevolgd?

Monitoring tools

Zeker in de online marketing zijn er voldoende tools waarmee je een goed inzicht kan krijgen in de concurrentie.

Denk aan:

  • Google alerts
  • Prijs monitoring tools
  • YouTube abonnementen
  • Rankcheckers (inzichten in zoekmachine posities)
  • Etc….
  • ….

Aan de slag!

In dit blog hebben wij een overzicht gegeven over het slim en gestructureerd aanpakken van het monitoren van je concurrentie. De ervaring leert dat zodra je een goed format hebt, het eenvoudiger is om dit periodiek bij te werken.

Bespreek je analyse en overzicht ook met collega’s. Vaak zorgt dit voor extra inzichten en ideeën. Door het goed bijhouden van alle concurrenten kun je nog beter werken aan je eigen marketing voorsprong!

Meer weten over hoe je concurrentie te houden?

Wil je stappen zetten om je concurrentie monitoring bij te houden? Moet je zoveel mogelijk op de hoogte blijven van je concurrentie ontwikkelingen? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van concurrentie monitoring. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt.

Blijf op de hoogte

Wij schrijven regelmatig nieuwe blogs over online marketing. Bekijk onze website voor alle blogs of volg ons op Linkedin. Je kunt je ook direct aanmelden voor onze email met online marketing updates. Zo blijf je eenvoudig op de hoogte.

Neem contact op

Heb je vragen gekregen naar aanleiding van dit blog? Wil je meer weten over het monitoren van je concurrenten? Neem dan gerust contact op met onze online marketing specialist Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Benieuwd naar meer online marketing blogs?

Consigo online marketing updates

Houd mij op de hoogte van de nieuwste blogs, workshops en diensten van Consigo

Hoe kunnen we helpen?

We maken graag kennis met je. Vul je gegevens in of bel 085-888-2822.

Deel:

× Hoe kunnen wij helpen?