Online marketing update
Home > LinkedIn marketing > 4 tips voor het optimale LinkedIn profiel

4 tips voor het optimale LinkedIn profiel

LinkedIn social media profiel

LinkedIn optimaliseren

LinkedIn heeft met ongeveer 4,3 miljoen Nederlandse gebruikers een vierde plek veroverd als het gaat om meest gebruikte social media platformen in 2017. Alleen YouTube (7,5), Facebook (10,4) en Whatsapp (10,9) hebben meer gebruikers.

Het dagelijkse LinkedIn gebruik is, ten opzichte van 2016, toegenomen met 33 procent. Des te meer reden om ervoor te zorgen dat jouw profiel opvalt. Wij geven daarom in deze blog vier tips voor het optimale LinkedIn profiel.

1. Maak je profiel zo volledig mogelijk

Het klinkt misschien erg logisch, maar veel mensen hebben nog niet alle onderdelen binnen hun profiel ingevuld. Zonde, want het kost niet heel veel moeite.

Zorg er in ieder geval voor dat het volgende is ingevuld:

  1. Een (duidelijke) foto
  2. Honours en awards
  3. Talen
  4. Vaardigheden
  5. Onderwijs
  6. Samenvatting

Met een volledig profiel is de kans groter dat, wanneer mensen zoeken op LinkedIn, ze jouw profiel tegenkomen. Naast het invullen van deze gegevens is het ook goed om rekening te houden met de zoekwoorden (zie de volgende tip).

Let op: wanneer je aanpassingen maakt in je profiel kun je dit met jouw connecties delen. Het is raadzaam om deze optie uit te schakelen, tenzij er een wijziging is die erg van belang is.

LinkedIn profielwijzigingen
Profielwijzigingen delen

2. Maak gebruik van relevante zoekwoorden

Houd rekening met de woordkeuze op jouw LinkedIn profiel. Bij het invullen van jouw profiel is het slim om een aantal zoekwoorden terug te laten komen. Deze woorden gaan over jouw functie en vakgebied. Zet deze woorden in je titel, samenvatting, vaardigheden en ervaringen.

Maak de zoekwoorden specifiek. Bijvoorbeeld: als Google Analytics specialist zou ‘marketing specialist’ te algemeen zijn. Overdrijf het niet met het aantal zoekwoorden, want dat kan overkomen als spam.

3. Zorg voor een groot netwerk

Bij een zoekopdracht binnen LinkedIn worden eerst de eerste-, tweede- of derdegraads connecties getoond. Bij een groot netwerk zul je daarom hoger in de zoekresultaten terecht komen, omdat je met veel mensen zo’n connectie hebt.

Daarbij is het handig om je bij meerdere LinkedIn groepen aan te sluiten. Deze groepen leveren namelijk niet alleen interessante content voor jou, maar zorgen ook voor een hogere positie in de zoekresultaten. De groepsnaam wordt op jouw profiel getoond waardoor de zoekmachine dit leest.

Zeker bij relevante groepen is dit erg handig, aangezien het dan matched met jouw functie en eventuele zoekwoorden die je hebt gebruikt in jouw profiel.   

4. Creëer je eigen LinkedIn url

Bij het aanmaken van een LinkedIn profiel wordt er automatisch een url gegenereerd, deze bestaat uit willekeurige cijfers. In plaats van deze cijfers kun je jouw eigen naam invoeren. De url komt er hierdoor professioneler uit te zien wanneer je jouw profiel deelt op bijvoorbeeld een website of cv. Daarnaast is jouw profiel beter vindbaar.

LinkedIn url profiel aanpassen
URL aanpassen

Hulp nodig bij LinkedIn?

Wil je stappen zetten op het gebied van LinkedIn? Heb je moeite met het optimaliseren op LinkedIn? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van LinkedIn. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt.

Blijf op de hoogte

Wij schrijven regelmatig nieuwe blogs over online marketing. Bekijk onze website voor alle blogs of volg ons op Linkedin. Je kunt je ook direct aanmelden voor onze email met online marketing updates. Zo blijf je eenvoudig op de hoogte.

Neem contact op

Zijn bovenstaande stappen niet helemaal duidelijk? Heb je hulp nodig? Neem gerust contact op! Bel ons via 085-888-2822 of mail naar sanjeev@consigo.nl.

Benieuwd naar meer online marketing blogs?

Consigo online marketing updates

Houd mij op de hoogte van de nieuwste blogs, workshops en diensten van Consigo

Hoe kunnen we helpen?

We maken graag kennis met je. Vul je gegevens in of bel 085-888-2822.

Deel: