//Hoe blijf je in 2018 als bedrijf relevant op Facebook?

Hoe blijf je in 2018 als bedrijf relevant op Facebook?

Hoe blijf je als bedrijf relevant op Facebook?

Facebook-newsfeed


Grotere veranderingen in de Facebook Newsfeed. Meer content van familie en vrienden en juist minder van merken en organisaties. Het is dan ook geen geheim dat deze veranderingen impact hebben op de Facebook resultaten voor jou als ondernemer.

In dit blog geef ik jou inzicht wat die veranderingen zijn, maar ook wat je kunt doen om als bedrijf relevant te blijven op Facebook.

Mark Zuckerberg gaf vorig jaar aan dat hij Facebook wilde veranderen in 2018. Het betreft hier dan ook de grootste Facebook Newsfeed update van de afgelopen jaren. Maar wat is het doel van deze update? Mark wil dat mensen Facebook weer fantastisch gaan vinden, meer sociale interacties aangaan met hun vrienden en uiteraard meer tijd gaan spenderen op Facebook.

Wat zijn de concrete veranderingen in de newsfeed?

Facebook gaat de content anders beoordelen, namelijk:

  • Het algoritme geeft voorkeur aan berichten die worden geliked, oftewel interactie
  • Berichten die een “betekenisvolle” conversatie starten tussen personen krijgen voorrang.
  • Voorrang geven aan berichten van vrienden en familie
  • Bedrijfspagina’s zullen hun bereik zien afnemen

Wat kan er gaan veranderen voor jouw bedrijf?

Dit varieert per bedrijf en per pagina. Bedrijven die content publiceren waar niet op wordt gereageerd zullen de grootste daling in het bereik zien. Pagina’s die conversaties starten tussen vrienden zullen minder effect van deze veranderingen zien.

Vooral het laatste punt biedt perspectief. Merken die content publiceren die gebruikers waarderen kunnen juist profiteren van deze verandering. Dit, omdat bedrijven die zorgen voor een slechte ervaring, de hoofdprijs moeten betalen om überhaupt te worden vertoond. Facebook gaat je belonen voor het maken van goede content.

Focus op goede content – 3 tips

Als je Facebook succesvol wilt blijven inzetten, focus dan op goede content. Ik geef je 3 tips die in lijn zijn met de nieuwe spelregels.

#1 Interactief

Leg de focus op content waar je van weet (of denkt) dat ze interactie gaan krijgen. Dit kan in de vorm van; likes, reacties of personen die je bericht willen delen.

#2 Video

Maak gebruik van video’s waar personen op willen reageren. Een goed voorbeeld zijn de mogelijkheden tot livevideo.

Wist je dat de de interactieratio maar liefst 6 keer hoger ligt bij livevideo dan reguliere videocontent? Denk bijvoorbeeld eens aan; een training, webinar, een kijkje achter de schermen of een Q&A. Dit met als doel om conversaties te starten.

#3 Persoonlijk

Meld je als persoon aan voor Facebookgroepen rondom jouw business. Vanuit jouw autoriteit zijn er ongetwijfeld mensen die jij verder kunt helpen. Voordeel is dat de content uit deze groepen ook wordt gedeeld op de newsfeed.

Dus in 2018 ga jij:

Nog persoonlijker en nog doelgroepgerichter met Facebook aan de slag!

Denk vanuit de doelgroep en creëer content die onderscheidend is en meerwaarde biedt. Zoek de interactie op en profileer je nog persoonlijker. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken?

Neem gerust contact met mij op via ralph@consigo.nl of via 06-39874809

2018-02-07T11:38:07+00:00 7 februari 2018|Facebook Marketing|