Analytics properties migreren> hoe en waarom?
Properties in Google Analytics
Sinds een paar maanden biedt Google Analytics de mogelijkheid om properties te verplaatsen. Dit kan handig zijn als je eigenaar bent van meerdere websites en die graag onder één Analytics account wil plaatsen. Zo houd je het overzicht. Lees in dit blog meer over properties en hoe je deze veilig kunt verplaatsen.
Accounts, properties en weergaves
Je Analytics account bestaat uit drie niveaus:
- Je account
- Het property/de properties die daaronder vallen
- De weergaves
Zodra je inlogt in Analytics vind je deze niveaus in de beheerderssectie.
Op accountniveau regel je wie er toegang heeft met welke rechten en kun je instellen op welke manier je gegevens deelt met Google.
Op propertyniveau vind je onder andere je Analytics tracking code terug en kun je links instellen met andere Google producten, zoals AdWords, Search Console enzovoorts.
Tot slot het weergaveniveau. Hier werk je met filters en stel je je doelen in. Je kunt meerdere weergaves maken als je bijvoorbeeld een website in meerdere talen hebt. Iedere weergave kun je zo instellen dat je het verkeer naar een bepaalde talenversie terugziet in de rapportage.
Stel dat je een moederconcern hebt met daaronder meerdere websites. Dan is het voor het overzicht handig als je met één account kunt inloggen en van daaruit alle gegevens van je websites kunt zien.
Als je een Analytics property wil verplaatsen doe je dat als volgt:
- Zorg ervoor dat je de volledige rechten hebt over zowel het bron account als het bestemmings account.
- Ga naar ‘Property-instellingen’ in de kolom ‘Property’. Rechtsboven in het scherm zie je de knop ‘Property verplaatsen’.
- Selecteer het account waar de property naar verplaatst moet worden, klik op de checkbox om akkoord te geven en klik daarna op de knop ‘Verplaatsen starten’.
Het kan een paar uur duren voordat je je property onder het nieuwe account ziet.
Hulp nodig bij jouw Google Analytics beheren?
Google Analytics kan een zeer efficiënte tool zijn om jouw doelgroep te observeren. Daarom is het belangrijk om dit goed te beheren en regelmatig bij te houden. Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van Google Analytics. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt.