Hoe blijf je als bedrijf relevant op Facebook?

Bedrijf relevant Facebook

Relevante newsfeed op Facebook

De afgelopen maanden zijn er een aantal veranderingen in de Facebook Newsfeed doorgevoerd. Er wordt meer content van familie en vrienden getoond en juist minder van merken en bedrijven. Het is dan ook geen geheim dat deze veranderingen impact hebben op de Facebook resultaten voor jou als ondernemer.

In dit blog geef ik jou inzicht wat die veranderingen zijn, maar ook wat je kunt doen om als bedrijf relevant te blijven op Facebook.

Mark Zuckerberg gaf vorig jaar aan dat hij Facebook wilde veranderen in 2018. Het betrof hier dan ook de grootste Facebook Newsfeed update van de afgelopen jaren. Maar wat is het doel geweest van deze update? Mark wil dat mensen Facebook weer fantastisch gaan vinden, meer sociale interacties aangaan met hun vrienden en uiteraard meer tijd gaan spenderen op Facebook.

 

Wat zijn de veranderingen in de Facebook Newsfeed?

Facebook beoordeelt de content op een andere manier, namelijk:

  • Het algoritme geeft voorkeur aan berichten die worden geliked, oftewel interactie
  • Berichten die een “betekenisvolle” conversatie starten tussen personen krijgen voorrang.
  • Voorrang geven aan berichten van vrienden en familie
  • Bedrijfspagina’s zullen hun bereik zien afnemen

Wat zijn de veranderingen voor jouw bedrijf?

Dit varieert per bedrijf en per pagina. Bedrijven die content publiceren waar niet op wordt gereageerd zullen de grootste daling in het bereik zien. Pagina’s die conversaties starten tussen vrienden zullen minder effect van deze veranderingen zien.

Vooral het laatste punt biedt perspectief. Merken die content publiceren die gebruikers waarderen kunnen juist profiteren van deze verandering. Dit, omdat bedrijven die zorgen voor een slechte ervaring, de hoofdprijs moeten betalen om überhaupt te worden vertoond. Facebook gaat je dus belonen voor het maken van goede content.

 

Focus op relevante en goede content – 3 tips

Als je Facebook succesvol wilt blijven inzetten, focus dan op goede content.

Ik geef je 3 tips die in lijn zijn met de nieuwe spelregels.

1. Interactief op Facebook

Leg de focus op content waar je van weet (of denkt) dat ze interactie gaan krijgen. Dit kan in de vorm van; likes, reacties of personen die je bericht willen delen.

Probeer hierbij een afbeelding of tekst te gebruiken die een bepaalde vorm van interactie oproept bij jouw doelgroep. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om een vraag te stellen of een afbeelding te gebruiken die een bepaald statement inneemt.

 

2. Relevantie met video

Maak gebruik van video’s waar personen op willen reageren. Een goed voorbeeld zijn de mogelijkheden tot livevideo.

Wist je dat de de interactieratio maar liefst 6 keer hoger ligt bij livevideo dan reguliere videocontent? Denk bijvoorbeeld eens aan; een training, webinar, een kijkje achter de schermen of een Q&A. Dit met als doel om conversaties te starten.

Voor een van onze klanten laten we een oud-deelnemer video’s maken in de vorm van een vlog. Deze vlogs worden relatief laagdrempelig gehouden, waardoor de effectiviteit hoog blijft. En het is ook nog eens heel relevant voor hun doelgroep!

 

3. Persoonlijk op Facebook

Meld je als persoon aan voor Facebookgroepen rondom jouw business. Vanuit jouw autoriteit zijn er ongetwijfeld mensen die jij verder kunt helpen. Voordeel is dat de content uit deze groepen ook wordt gedeeld op de newsfeed.

 

Dus vanaf nu blijf je relevant op Facebook door:

Nog persoonlijker en nog doelgroepgerichter met Facebook aan de slag te gaan!

Denk vanuit de doelgroep en creëer content die onderscheidend is en meerwaarde biedt. Zoek de interactie op en profileer je nog persoonlijker. Maak hierbij gebruik van video-content en maak het zo persoonlijk mogelijk.

 

Hulp nodig bij Facebook?

Wil je stappen zetten op het gebied van Facebook? Heb je moeite met relevant blijven op Facebook? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van Facebook. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt.

Blijf op de hoogte

 

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs