//AdWords magic: “even” de ads aanzetten – of toch niet?

AdWords magic: “even” de ads aanzetten – of toch niet?

AdWords magic: “even” de ads aanzetten – of toch niet?

Google-AdWords-magic

Bij sommige klanten, vaak onbekend(er) met online marketing, lijkt soms het idee te leven van “AdWords magic”. Oftewel: je start je campagne en je krijgt automatisch nieuwe klanten. Even de “ads” aanzetten en “klaar is klaar”.

Helaas, zo werkt het natuurlijk al lang niet meer. Online succes is niet meer via één kanaal alleen op te bouwen. Google AdWords blijft in veel gevallen zeer belangrijk, zowel qua oriëntatie als conversie kanaal. Voor online succes heb je meer nodig dan die “AdWords magic”.

Voorbereiding is het hele werk

Je leest het goed, voorbereiding is het hele werk. Succesvolle campagnes beginnen met een doordachte voorbereiding. Voordat je ook maar kunt denken aan succesvolle Google AdWords campagnes is het voor elk bedrijf zaak om een aantal online onderdelen goed op orde te hebben. Denk onder andere aan:

  • Overtuigende content op de landingspagina’s
  • Duidelijke onderscheidende USP’s of UBR’s
  • Goed meetbare website (inclusief micro conversies)
  • Geschikt voor elk apparaat
  • Adequate leadopvolging

Noem het maar de basis- of hygiënefactoren van een goede marketing website. Je kunt prima campagnes starten zonder bovenstaande, echter je rendement gaat met sprongen vooruit als je dit wel voor elkaar hebt.

Google AdWords campagnemanagement

Het goed uitdenken, structureren en managen van Google AdWords campagnes is een specialisme. Echt een vak apart. In de basis eenvoudig, maar in uitvoering gericht op rendement erg uitdagend. Zeker in markten waarin de concurrentie moordend is en de biedingen per zoekwoord hoog zijn en jaarlijks stijgen.

Kies je ervoor om dit als ondernemer of marketingafdeling zelf op te pakken of werk je samen met een freelancer of professioneel bureau? Zaken die bij deze afweging een rol spelen; beschikbaar budget voor campagnes, tijd die beschikbaar is, eigen kennis van Google AdWords, indeling van de organisatie.

Optimalisatie en variatie

Hoe je de inzet van Google AdWords ook hebt geregeld, bij lopende campagnes is het een zaak van optimalisatie en variatie. Nadat je in de basis een goede campagne hebt neergezet, is het zaak om te gaan optimaliseren.

In dit proces zoek je continu naar de beste verbeteringen en stuur je op KPI’s. Voorbeelden hiervan: vertoningen, klikratio’s, conversieratio’s en kosten per klant.

Optimalisatie

  • Kijk frequent naar resultaten
  • Analyseer het gedrag van de bezoeker op de website
  • Optimaliseer je bied-strategie
  • Check de inzet van je concurrentie

Heb je de lopende campagnes maximaal benut of ben je aan de top qua optimalisatie? Dan wordt het tijd voor variatie. Gebruik de ruimte die je hebt in tijd of budget om nieuwe campagne ideeën of advertentiemogelijkheden en proposities te testen.

Variatie

  • Lanceer nieuwe campagnes
  • Test nieuwe groepen zoekwoorden
  • Probeer andere Google AdWords mogelijkheden, zoals:
    • Remarketing
    • Display netwerk
    • Video advertenties
  • Laat een tekstschrijver eens naar je advertenties kijken

Samenwerking aan resultaat

Online succes is geen kwestie van “AdWords magic”. Je bedrijf laten groeien kan nooit door de inzet van Google AdWords alleen. De beste resultaten komen voort uit een samenspel tussen je marketingbelofte, de website en de resultaatgericht inzet van verschillende online marketing kanalen.

Wil jij meer weten over de inzet van Google AdWords of wil je gewoon eens vrijblijvend kennismaken? Leuk! Neem gerust contact met me op via jurgen@consigo.nl of via 06-31780710

2018-04-03T17:37:44+00:00 23 januari 2018|Google Adwords|