De 5 grootste struikelblokken van GA4

Gwen Content en social media specialist

De stop van Universal Analytics op 1 juli komt steeds dichterbij. Daarom zijn al veel mensen overgestapt naar Google Analytics 4 (GA4). De afgelopen maanden hebben we van veel klanten verschillende vragen gekregen over deze nieuwe versie Analytics. In dit blog bespreken we de 5 grootste struikelblokken van GA4.

1. GA4 gebruiken alsof het Universal Analytics is

GA4 heeft een geheel nieuwe interface. Heel verwarrend als je gewend bent aan Universal. Het werkt niet als “plug-and-play”. Ons advies is daarom om zelf te kijken naar je conversies en gebeurtenissen. Wat is jouw strategie? Stel vervolgens de gebeurtenissen en conversies in zodat je een goede start maakt met GA4.

2. Gegevensinstellingen niet op 14 maanden zetten

GA4 verzamelt standaard gegevens tot 2 maanden. Je moet dit zelf instellen op 14 maanden. Deze instelling aanpassen is gemakkelijk:

  1. Ga naar ‘Beheer’ (klik links onderaan op het tandwieltje)
  2. Bij ‘Gegevensinstellingen’ klik je op ‘Bewaring van gegevens’
  3. Zet ‘Gebeurtenisgegevens bewaren’ op ‘14 maanden’ en sla op

3. Geen gebruik maken van dropdown menu’s

Veel informatie staat verstopt onder dropdown menu’s. Het overzicht links lijkt op Universal, maar de sneltoetsen zijn weggehaald. Klik op het pijltje of de tekst bovenaan in het rapport om meer details te zien.

4. Implementatie en tagging

Een groot struikelblok is de implementatie en tagging. GA4 gebruikt Google Tag Manager voor het verzamelen en meten van gegevens. Begin met basis tags voor het meten van paginaweergaven en gebeurtenissen, zoals klikken en het invullen van formulieren.

5. Koppeling met Search Console

In GA4 zijn Google Search Console gegevens standaard niet zichtbaar. Via ‘Bibliotheek’ kun je Search Console publiceren:

  • Ga naar ‘Bibliotheek’
  • Klik op de drie puntjes bij Search Console en klik op ‘Publiceren’

Meer weten over online marketing?

Wil je voor jouw bedrijf starten met resultaatgerichte online marketing? Of wil je een frisse blik op je online marketing aanpak? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van online marketing strategieën. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt!

Wil je een vrijblijvend advies gesprek?

Vraag het onze online marketing expert

Jurgen

Digitale strategie, AI & data