De 5 grootste struikelblokken van GA4

blog struikelblokken ga4

Struikelblokken door de overstap naar GA4

De stop van Universal Analytics op 1 juli komt steeds dichterbij. Daarom zijn al veel mensen overgestapt naar Google Analytics 4 (GA4). De afgelopen maanden hebben we van veel klanten verschillende vragen gekregen over deze nieuwe versie Analytics. Er zijn verschillende problemen en pijnpunten waar zij tegenaan lopen. In dit blog bespreken we de 5 grootste struikelblokken van GA4.

1. GA4 gebruiken alsof het Universal Analytics is

GA4 heeft een geheel nieuwe interface. Heel verwarrend als je gewend bent om te werken met Universal. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je bepaalde dingen herkent en het daarom ook op dezelfde manier gaat gebruiken.

Universal was “plug-and-play”. Je zet het op, je verzamelt data en na een paar maanden kijk je wat precies de resultaten zijn. In GA4 werkt dat niet! Het moment dat je het inzet en je hebt de standaardinstellingen staan, kun je alsnog niet veel analyseren. Je mist dan nog veel context. Ons advies is daarom om zelf te kijken naar je conversies en gebeurtenissen. Wat is jouw strategie? Welke doelen horen hierbij en hoe meet je dit het beste in conversies en gebeurtenissen? Stel de bepaalde gebeurtenissen en conversies hierna in zodat je een goede start maakt met GA4.

2. Gegevens instellingen niet op 14 maanden zetten

GA4 verzamelt standaard de gegevens tot en met 2 maanden. Je moet dus zelf instellen dat dit langer is, naar 14 maanden. Dit is een van de grootste struikelblok, merken we.

Voor veel klanten zetten we dit zelf al goed, maar sommige klanten stappen zelf over. Zij komen er dan later achter dat sommige gegevens maar tot 2 maanden terug gaan. Deze instelling aanpassen is heel gemakkelijk en kun je zelf aanpassen:

  1. Ga naar ‘Beheer’ (klik links onderaan op het tandwieltje)
  2. Scroll wat naar beneden. Bij ‘Gegevensinstellingen’ klik je op ‘Bewaring van gegevens’
  3. Zet ‘Gebeurtenisgegevens bewaren’ op ‘14 maanden’ en sla op

3. Geen gebruik maken van dropdown menu’s

Heel veel informatie staat verstopt onder dropdown menu’s. Zoals je ziet lijkt het overzicht links in het scherm erg op het overzicht in Universal. Het heeft ook het dropdown menu ‘Acquisitie’, maar je mist bijvoorbeeld de sneltoetsen ‘Kanalen’ en ‘Bron/medium’. Een groot struikelblok, als je niet weet hoe je hiermee moet werken!

struikelblokken ga4 drop down menu's

Wat hebben ze nou gedaan? Alle overzichten in één rapport gezet. Daardoor staat de informatie onder een dropdown menu in bepaald rapport. Klik daarom op het pijltje of tekst bovenaan het rapport en je vindt hoogstwaarschijnlijk hetgeen waar je naar op zoek was!

Tip: Neem een uur de tijd om alles goed te ontdekken. Kijk bijvoorbeeld ook eens bij het plusje, want hier staat ook ontzettend veel informatie!

4. Implementatie en tagging

Een van de belangrijkste struikelblokken is de implementatie en tagging bij GA4. In tegenstelling tot Universal, maakt GA4 gebruik van Google Tag Manager voor het verzamelen en meten van gegevens. Veel klanten lopen vaak tegen problemen aan bij het instellen en activeren van tags, het kiezen van de juiste triggers en begrijpen niet hoe de gegevens van de tags worden verzameld.

Begin met het instellen van basis tags voor het meten van paginaweergaven en gebeurtenissen, zoals klikken en het invullen van formulieren. Loop je toch wat tegen problemen aan? Zoek dan specifiek op jouw probleem op Google of YouTube. Of neem contact op met ons!

5. Koppeling met Search Console

De mensen die Google Search Console gegevens inzien vanuit hun Analytics account, hebben wellicht gemerkt dat het moeilijk is om in GA4 deze gegevens te vinden. Ook al zijn de accounts gekoppeld, Google heeft het overzicht van Search Console standaard uitgezet.

Via ‘Bibliotheek’ vind je de collecties die al gepubliceerd zijn. Als je iets naar rechts gaat, zul je zien dat Search Console op ‘Niet gepubliceerd’ staat. Klik op de drie puntjes en als volgt op ‘Publiceren’. Hierna kun je alle data gewoon terugzien in GA4.

Dit struikelblok zien we bij veel koppelingen. Zodra je een koppeling hebt gemaakt of iets hebt ingesteld, zet GA4 het uit. Hij koppelt het wel maar hij zet het uit. Check dus bij elke koppeling of het gepubliceerd staat zodat je alle data kunt terugvinden!

Leer van de struikelblokken van GA4

Overkoepelend het grootste struikelblok is dat GA4 veel meer stappen nodig heeft tijdens het opzetten. Het vergt dus even wat inspanning, maar zodra het eenmaal staat, loopt GA4 goed en kun je alle data goed inzien. Heb je vragen over het instellen van GA4 of heb je andere struikelblokken? Neem contact op met Anouk via: anouk@consigo.nl of 085-888-2822

Meer weten over online marketing?

Wil je voor jouw bedrijf starten met resultaatgerichte online marketing? Of wil je eens een frisse blik op je online marketing aanpak? Wij hebben veel ervaring met het uitdenken, inrichten en optimaliseren van online marketing strategieën. Laat ons weten welke uitdaging jij hebt!

Blijf op de hoogte

 

Neem contact op

Heb je vragen over deze blogs? Of wil je aan de slag met online marketing? Neem dan gerust contact op met Jurgen via: jurgen@consigo.nl of 085-888-2822. Wij helpen je graag.

Nieuwste online marketing blogs

Gerelateerde blogs